Yrityksellä, joka kasvaa ja haluaa ylläpitää tätä vauhtia, on oltava joukko strategioita, jotka ohjaavat sen ohjelman kehitystä, luovat vankan taloudellisen perustan ja valmistautuvat edessä oleviin takaiskuihin.
Strateginen suunnitelma on siis visio yrityksen tulevaisuudesta ja perustoimista, jotka auttavat sinua saavuttamaan tulevaisuuden. Näin ollen hyvällä liiketoimintastrategialla on oltava tavoitteet ja tavoitteet, halutut tulokset, edistymisen mittaamiseen tarvittavat mittarit, aikataulut ja budjetit.
Tässä on neljä liiketoimintastrategian periaatetta turvallisempaan tulevaisuuteen.
1. Kilpaile ollaksesi ainutlaatuinen, ei ollaksesi paras
Tehokkain liiketoimintastrategia ei ole paras olla. Kyse on ainutlaatuisuudesta. Kilpaileminen parhaasta liiketoiminnassa on yksi suurimmista väärinkäsityksistä menestymisestä.
Useimmat yrittäjät vertaavat kilpailua liiketoiminnassa urheiluun, jossa voittajaa voi olla vain yksi. Mutta kilpailu liiketoiminnassa on monimutkaisempaa. Liiketoiminnassa meillä voi olla monia voittajia, ja se on hyvä. Yhdellä toimialalla voi olla useita alan keskiarvon ylittäviä yrityksiä, joilla jokaisella on erilainen, erottuva strategia.
Pahin mahdollinen liiketoimintastrategian periaate on siis katsoa alan parasta pelaajaa ja yrittää vain kopioida heidän tekemisiään.
2. Kilpaile voitosta
Liiketoiminnassa kyse on rahan ansaitsemisesta. Ja suurimmalla markkinaosuudella tai nopealla kasvulla ei ole väliä, jos et saa tarpeeksi voittoa.
Joten ”Haluan kasvattaa yritystäni” ei ole hyvä liiketoimintastrategia. Tämä on pohjimmiltaan sama kuin sanoa: ”Haluan olla rikas.”
Ne asiat ovat hyviä, mutta ne eivät tapahdu itsestään. Tämä johtuu siitä, että ”kasvaminen” ei ole strategia, se on seuraus. Joten jos haluat kasvattaa liiketoimintaasi, keskity kasvualueisiin, jotka auttavat sinua saavuttamaan potentiaalia, joka tuo enemmän voittoa.
3. Valinta
Sinulla on oltava selkeä valinta siitä, KETÄ haluat palvella, ja selkeä valinta MITEN palvelet näitä asiakkaita.
Tässä on kyse ulkomaailman – kysynnän – yhdistämisestä yritykseesi ja tarjontaan. Sinulla on siis oltava arvoehdotus tietylle asiakassegmentille ja arvoketjussa on oltava ainutlaatuisia tapoja palvella näitä asiakkaita.
Tämä tarkoittaa, että et voi olla kaikkea kaikille. Kohdista sen sijaan tiettyyn segmenttiin potentiaalisia ostajia, joilla on samat tarpeet ja ongelmakohdat. Räätälöi sitten toimintasi vastaamaan näitä tarpeita.
4. Opi sanomaan ei usein
Kun olet määritellyt, mitä haluat hakea, sekä asettanut selkeän arvoehdotuksen tietylle asiakassegmentille ja kehittänyt arvoketjussasi erillisiä, ainutlaatuisia toimintoja palvelemaan näiden asiakkaiden tarpeita, huomaat, että sinulla on monia asioita. älä tee. Siellä on asiakkaita, joita et palvele, toimintoja, joita et tee, ja palveluita/tuotteita, joita et tarjoa.