Yritykset antavat usein mainoslahjoja, joilla se haluaa muistaa asiakkaitaan, työntekijöitään ja muita sidosryhmiään. Lahja vaihtelee arvoltaan ja sisällöltään tapauksesta riippuen, mutta se voi auttaa yllättävän hyvin lisäämään yrityksen näkyvyyttä ja sitoutuneisuutta. Tämä artikkeli on sponsoroitu.
Mainoslahjoja on monenlaisia ja niitä annetaan niin ikään moneen tarkoitukseen. Yksi huippukohta kohdistuu joulun alle, jolloin yhteistyökumppaneita halutaan muistaa ja kiittää kuluneesta vuodesta. Monet mainoslahjat annetaan myös vuoden ympäri ja onnistunut lahja voi tuoda lukuisia hyötyjä yritykselle.
Kova kilpailu pakottaa erottautumaan
Liikemaailmassa käydään lähes aina kovaa kilpailua, jossa yrityksien pitää tehdä kaikkensa siinä pärjäämiseen. Huomio on saatava, jotta asiakas tarttuu tilaisuuteen ja houkuttavuutta pyritään lisäämään esimerkiksi hinnalla, laadulla tai jollain erityisominaisuudella.
Mainoslahja voi jättää mieleenpainuvan jäljen asiakkaan tai työntekijän mieleen ja se taipuu moneksi. Tyypillisiä mainoslahjoja ovat esimerkiksi kynät, pipot ja kahvimukit. Kangaskassit logolla ovat niin ikään oivallinen lahja, sillä ne ovat usein erittäin käytännöllisiä ja kestäviä. Näkyvyys kulkee mukana siinä missä kassikin, joka roikkuu käyttäjän olalla logoineen päivineen.
Hyvä mainoslahja parantaa myös asiakkaiden uskollisuutta, joka on monelle yritykselle lähes tärkein motiivi. Positiivinen mielikuva saa lahjan saajan palaamaan mielellään yrityksen pariin uudemman kerran, mikä voi omalta osaltaan levittää myös bränditietoutta.
Markkinointi mainoslahjalla
Hyvä mainoslahja voi antaa hienoja mieltymyksiä yrityksestä. Kun lahjassa komeilee selkeästi yrityksen logo, kulkee se suotuisassa vanavedessä kohti positiivista mielikuvaa. Tämän ansiosta mainoslahjat ovat erinomaisia tapoja markkinoida yritystä ja sen voi kohdentaa melkein kaikille sidosryhmille.
Muista, ettei mainoslahjan tarvitse olla suuri ja kallis. Pieni voi olla todellakin kaunista ja esimerkiksi heijastimeen liitetään helposti mielikuva turvallisuudesta ja välittämisestä. Jos yrityksen logo liitetään tähän, voi markkinointi toimia erittäin hyvin.
Jos pohdit mainoslahjaa, tarkastele vaihtoehtojesi sopivuutta yrityksesi palveluihin ja imagoon. Lahjan tulisi kertoa jotain oleellista yrityksestä, jossa heijastuu jollain tapaa sen arvot ja toimenkuva.
Lahjoja myös aineettomasti
Mainoslahjojen ei tarvitse olla tuotteita, vaan elämykset voivat samalla tavoin tarjota iloa ja muistoja yrityksen yhteistyökumppaneille. Aineettomat lahjat ovat nostaneet suosiotaan viime vuosien aikana ja niitä annetaan enemmän yrityksen työntekijöille. Yrityksen työntekijät nauttivat niistä enemmän, koska ne sopivat yleensä hyvin esimerkiksi tiimipäivän ohjelmanumeroksi.
Virkistyspäivä voi saadakin kaivattua piristystä, jos ohjelmassa on luvassa hienoja ja unohtumattomia elämyksiä. Aineettomien lahjojen riskinä on kuitenkin se, ettei se ole kaikkien mieleen. Niissä ei kannata ottaa välttämättä turhan suuria riskejä, jottei joukosta löydy sellaista, joka ei viihdy niiden parissa lainkaan. Ikävä kokemus voi nimittäin kääntyä ideaa vastaan.
Joissain tapauksissa konkreettisen ja aineettoman lahjan voi yhdistää. Jos tiimipäivässä vietetään päivä pakohuoneessa, voi päivän päätteeksi työntekijöille antaa lahjaksi esimerkiksi taskulamppu tai teemaan sopiva vaatekappale. Mielikuvitusta saa siis käyttää ja ajatus on mainoslahjoissakin se tärkein asia.